Kurs

Religionspedagogik I

Kursen introducerar pedagogik och religionspedagogik som ämnesområde. Kursen presenterar olika pedagogiska/filosofiska traditioner och hur dessa går att förstå i relation till de särskilda förutsättningar som den kristna församlingen som lärandemiljö aktualiserar. Studenterna får reflektera kring sina egna utgångspunkter med särskilt avseende på kunskaps-, människo- och församlingssyn och vilka konsekvenser dessa kan få för ett arbete som pedagogiskt reflekterad teolog

Efter kursen förväntas studenten:

  • redogöra för och kritiskt reflektera över olika, för religionspedagogiken relevanta, begrepp
  • Analysera de egna utgångspunkterna med särskilt avseende på kunskaps-, människo- och församlingssyn i relation till de tanketraditioner som kursen presenterar
  • utifrån olika pedagogiskt/filosofiska traditioner reflektera över församlingen som lärandemiljö

Bergstedt, Bosse & Herbert, Anna, 2011. Pedagogik för förändring – frihet, jämlikhet, demokrati. Lund: Studentlitteratur, (243 s).

Grimmitt, Michael (red.), 2000. Pedagogies of Religious Education. Case studies in the research and development of good pedagogic practice in RE. Essex: Great Wakering, (226 s).

Larsson, Rune, 2009. Samtal vid brunnar. Introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik. Lund: Arcus, (202 s).

Svensson, Lennart, 2009. Introduktion till pedagogik. Stockholm: Norstedts, (248 s).


Kurslitteraturen reviderades senast 14 april 2015.

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Caroline Gustavsson

caroline.gustavsson@ths.se

Betyg

U = Underkänd, G = Godkänd, VG = Väl godkänd

Examinationsformer

  • PM
  • Praktiska övningsmoment
  • Seminarier

Grundläggande behörighet.
Kurser i teologi 60 hp, varav minst 15 hp från fortsättningsnivå.

Vid Teologiska högskolan tillämpas obligatorisk närvaro.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 24 januari 2012.

Senast reviderad den 14 april 2015.